De eerste paal: het laatste transport naar Bergen Belsen |
Een lange reeks bielzen met daarop bordjes van transporten |
Herinneringscentrum Kamp Westerbork |
Het winterse bos langs de weg richting kamp Westerbork |
De J&B Boom. Deze eik is geplant in 1937 ter ere van het huwelijk van prinses Juliana en prins Bernhard. Het was één van de eerste bomen die werd geplant in de boswachterij Hooghalen. |
De laatste paal: het eerste transport naar Auschwitz |
De tekens in Westerbork zijn in 2001 geplaatst als verwijzing naar de kampen waarheen de Joden vanuit Westerork werden gedeporteerd. Het initiatief voor dit monument kwam van Julius Schelvis, één van de overlevenden van het vernietigingskamp Sobibor. Voor elke bestemming Auschwitz-Birkenau (60.330), Theresienstadt (1.750), Bergen-Belsen (4.870), Mauthausen (3.751) en Sobibor (34.313) is een teken opgericht met daarop de aantallen gedeporteerden en slachtoffers. |
De commandantswoning. Deze houten woning werd in 1939 gebouwd voor de directeur van het vluchtelingenkamp Westerbork. Eind 1942 betrok SS-kampcommandant Albert Konrad Gemmeker het huis. Van 1950 tot 2007 werd het huis particulier bewoond. Om het huis te beschermen heeft het een overkapping gekregen. |
De gesproken namen. Vanuit kamp Westerbork vertrokken 97 treinen. Daarnaast gingen vier transporten van elders. Alle transportlijsten samen vermelden de namen van 107.000 gedeporteerde Joden en van 245 Roma en Sinti. Op de datum van het transport in 1942, 1943 of 1944 wordt de betreffende transportlijst voorgelezen. De namen op deze lijst worden genoemd tot de datum waarop destijds een volgend transport vertrok vanaf deze plek naast de 'Rampe'. |
De 102.000 stenen. Kamp Westerbork is het verhaal van de moord op 102.00 keer één mens. Voor ieder van hen staat hier een steen op de voormalig appèlplaats van het kamp. De donkere achtergrond waarbinnen de 102.000 stenen zijn geplaatst, geeft de contouren van Nederland aan. |
Radiosterrenwacht |
Barak 56. Deze barak werd vanaf 1942 gebruikt als wooonbarak, werkbarak en opslagplaats. Na de oorlog woonden er Molukkers. In 1965 werd de barak verkocht en aangepast om dienst te doen als landbouwschuur in Zelhem. In 2010 schonk de eigenaar barak 56 aan Herinneringscentrum Kamp Westerbork. Slechts een deel van de originele barak is bewaard gebleven. De stalen constructie en de fundamenten zijn nieuw. Op de plekken waar de houten barakdelen verloren zijn gegaan zijn foto's in glas aangebracht. |
Aardappelkelder. Het eten in het kamp was voldoende maar eenzijdig. Het voedsel was deels afkomstig van de kampboerderij. Het poten, wieden en rooien ervan was een terugkerend ritueel in het kamp. Honderden vrouwelijke gevangenen schilden ze dagelijks. De aardappels werden in deze speciaal daarvoor gebouwde kelder opgeslagen. De aardappelkelder is een rijksmonument, nu bewoond door een kolonie vleermuizen. |
Kamp Westerbork - wachttoren |
Nationaal monument |
Nationaal monument |
Nationaal monument |
Etappe | Omschrijving | Afstand (km) | Duur (min) | Snelheid (km/h) |
49 | Hoogeveen - Secteweg | 5,3 | 47 | 6,8 |
50 | Secteweg - Tiendeveen | 6,0 | 49 | 7,3 |
51 | Tiendeveen - De Blinkerd | 6,3 | 57 | 6,6 |
52 | De Blinkerd - Wijster | 4,1 | 34 | 7,2 |
53 | Wijster - Station Beilen | 6,3 | 56 | 6,8 |
54 | Station Beilen - Oranjekanaal | 5,4 | 46 | 7,0 |
55 | Oranjekanaal - Hooghalen | 4,9 | 42 | 7,0 |
56 | Hooghalen - Westerbork | 10,4 | 101 | 6,2 |
48,7 | 432 | 6,8 |