Coos van der Spek, lid van motorclub MC Zegveld, VRO gevolgd bij Henri de Roo
Verslag van de VRO-2 Training van MC Zegveld bij de KNMV.
29 juni 2009 - Politie Academie te Lelystad
Om maar met de deur in huis te vallen: het was een topdag! Slechts twee leden schreven zich op het forum in voor de VRO-2 Training, maar daar was de pret absoluut niet minder om. Peter en ik hebben ons buitengewoon vermaakt op deze bijzonder leerzame en geweldige dag. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Elke motorrijder zou zo’n trainingsdag moeten volgen. Een echte aanrader! Kijk snel op www.knmv.nl en click op tabje ‘opleidingen’.
Direct na de koffie-met-cake (om 08:30 uur!) en het korte welkomstpraatje gaan we met de instructeur mee naar buiten. Het wordt vandaag 29 graden. En op de momenten dat je je instructies krijgt, komt er, zoals altijd op de tv, helaas géén mooi meisje in een kort rokje een parapluie boven je kale harses houden. Ik ben nu al blij met mijn litertje water….
Binnen 10 minuten zijn we pionnetjes aan het rijden en met het gashandle en de achterrem aan het spelen. Vanuit de heupen slingeren we ons om de felroze plastic torentjes heen. Wat een lol.
Voor en na elke oefening zullen we deze dag de theorie van VRO-1 met elkaar ophalen. Hoe was het ook al weer…? Gelukkig heb ik een paar dagen ervoor het boekje van VRO-1 (wáár lag dat ook al weer…?) gelezen. Anders had ik helemaal voor lul gestaan. Belangrijk onderdeel is de mentale training. Zorg altijd dat je voorbereid bent. Blijf altijd onderweg oefenen en je what-if scenario’s uitvoeren. En kijken, kijken en kijken. Ver vooruit. Kijk waar je naar toe wilt en niet waar je niet naar toe wilt. Zelfs al is dat een lelijke dikke boom… En besteed aandacht aan je zithouding : zit je niet goed, verlies je de beheersing van je motor. Dus knieën tegen de tank, hakken tegen de motor en je armen ontspannen. Om te onthouden: knieën weg, motor weg. En lekker hardrijden is fijn, maar soms fataal. Ze krijgen er geen genoeg van het erin te stampen!
Wat gebeurt er als je onderweg een flinke plas water tegenkomt? We trekken ons regenpak aan en rijden een forse, diepe waterbak in. We beginnen met een snelheid van 50 km en die voeren we steeds meer op. Het water slaat je voeten bijna van de steppies en de spetters gaan tot ver over je hoofd. Droog blijven is géén optie. We leren dat we de koppeling in moeten knijpen en snijden met onze Michelins als een heet mes door het koude water. In het water volgt een uitwijkmanoeuvre om de pionnetjes. Snorkels blijken niet nodig, iedereen blijft overeind.
In de speeltuin leren we dat het trottoir een uitstekende vluchtweg kan zijn. Onder een geringe hoek gaan we stoepie-op-en-stoepie-af, spelend met het gas en de slepende achterrem. De heg naast het stoepie zorgt ervoor dat je de hoek niet te groot maakt. Het kan ook met 100 kilometer, wellicht breekt dan je velg. Maar dàn gaat het ook om de dood of de gladiolen. Fuck de velg. In de speeltuin vervolgens ook de steile twee kamelenbulten en de drommedarisbult. De laatste is nog steiler, hoger en bovenop een stuk smaller. Het lijkt en klinkt spannender dan het is … maar je moet wèl je fiets een beetje onder controle hebben… Die ene Harley loopt natuurlijk met de onderkant vast aan de grond. Ik zou ook werkelijk eerder met een kruiwagen zo’n training volgen dan met zo’n ding. Hoe háál je het in je hoofd?
Stel je rijdt ergens 130 km en je moet plots remmen. Hoe doe je dat en wat gebeurt er? Peter en ik hebben het gemakkelijk met onze ABS-motoren : naar de horizon kijken, koppeling intrekken en het bloed uit je vingers trekken. Je lichaam strak zetten, knieen en hakken tegen je motor en proberen om je armen ontspannen te houden. Niet teveel op je armen leunen want dan kan je slecht corrigeren. Piece of cake… Overigens begin je met een snelheid van 70 km en je voert je snelheid zelf op zover je wilt. Of niet. De klant is koning. We zien diverse sportmotoren met de kontjes omhoog komen. Die dingen zijn ook niet gemaakt om te remmen maar om mee te racen…. Ik snap dat wel.
De koperen ploert brandt onbarmhartig op het ovenhete asfalt, de trikes bulderen op het ernaast gelegen antislipcursuscircuit en de vliegtuigen denderen vlak over onze hoofden, op weg naar het vliegveld, een klein stukkie verderop. Wat een hitte, lawaai en stank. Man, wat wil een mens nog méér op zijn vrije zondag?
Na een copieuze lunch, met dikke bospaddestoelensoep om ons zoutgehalte weer op peil te brengen, gaan we oefeningen-onder-tijdsdruk doen. Met pionnen zijn op een hoge helling twee garages nagebouwd. Eén bergie-op en de ander bergie-af. We moeten de motor in allebei parkeren, motor afzetten, naast de motor gaan staan, motor loslaten, twee handjes omhoog steken, weer starten en de garage uit. Er valt slechts één motor…;) Mwah.. Zwiep je zijstandaard uit terwijl je nog in z’n één staat, dat scheelt seconden, bedenk ik mij. Vervolgens de berg afstormen, beneden een pion een stukkie verzetten, dan een kronkelweggetje afracen, bij een pleintje draaien, niet het circuit oprijden want daar is VRO-1 bezig en ik heb mijzelf niet extra verzekerd en dan terugracen. Mijn steppie komt die dag voor het eerst aan de grond. Joecheihe… Nadat iedereen is geklokt, vertelt hij doodleuk dat het geen wedstrijd was. Hoe ga je om met lastige situaties plus lastige oefeningen plus een beetje stress en … hoe laat je jezelf gek maken? Hahaha. Nou ik dus. Dat is hem 2 minuten en 37 seconden gelukt. Tip van Coos: als je geen lange benen hebt, denk dan van tevoren na hoe je straks de 2e garage uit gaat komen…
Dan is het tijd voor de uitwijkmanoeuvres. We komen met 100 aanvliegen, geven een ruk aan het stuur, laten ons lichaam en zeker onze benen daar luchtig achteraan fladderen, knallen om een virtueel geparkeerde Scania Vabis met 30 ton Nederlands Cement heen en sturen tussen onze felgekleurde plastic vriendjes weer terug ‘de weg op’. Je doet het met je stuur, leert de instructeur ons: een flinke duw aan de kant waar je naartoe wilt en flink trekken aan de andere kant. Je moet teveel tegen de gyroscopische krachten vechten als je het met je lichaam doet. Na een paar keer lukt het mij beter.
Vervolgens oefenen we de bermvlucht : met vet 80 de berm in, het gras op. Gas dicht, kont oplichten en in de ik- zit-te-poepen-houding gaan hangen, koppeling niet intrekken en niet met je stuur sturen maar met het gewicht van je lichaam. De vette 2-cilinders van Peter en mij zetten de motor in de kortste keren stil en we moeten gas bijgeven om het gras af te komen. Niks zeggen en net doen of het moeilijk is, flitst er door mijn hoofd. Nog een paar keer en wat harder dan. Als mijn voorvering begint door te slaan, is het voor mij voldoende. Ik snap het nu wel en er hoeft voor mij vandaag niks kapot.
Er is ook een Harley Davidson V-Rod 1250 meegekomen. Dat had ik al verteld. Een oranje frame en de rest van chroom. Zelfs de handles. En die zijn spiegelglad natuurlijk. Bizar hoor. Bij die Harley hoort nog een heel alfabet voor de juiste type-aanduiding, maar dat ben ik allemaal vergeten. De leukst gehoorde Harley-grap: waar worden Harleys gemaakt? In Amerika natuurlijk, antwoordt de óók-glimmende eigenaar trots. Mis - op de vluchtstrook - is het juiste antwoord. Als een uurtje later spontaan een of ander verchroomd onderdeel van het ding afflikkert, vallen we bijna allemaal van onze motorfiets van het lachen. Dat was echt het meest gevaarlijke moment van de dag…;-)
Vlak voor de koffiepauze mogen we nog even zeer scheef op een hellend vlak met onze geplastificeerde kegeltjes spelen en mogen we op dat zelfde hellinkje nog een paar keer parkeren. Zolang je je bergbeen uitsteekt en het niet met je dalbeen probeert, blijft het een piece of cake. In alle andere gevallen eindig je ondersteboven beneden aan het asfalt. Daarna nog even bovenaan parkeren en je vervolgens achteruit te laten zakken. Simpel beetje met je achterrem en een centimetertje met je koppeling. Daarna weer optrekken en wegrijden. De kunst is om je achterrem daarbij te gebruiken.En dan. Dan hebben we de koffiepauze achter de rug en dan gaan we EINDELIJK eens een beetje aandacht besteden aan het rijden van bochies. Gelul natuurlijk, want dat kennen we allemaal wel. We gaan gewoon lekker coureurtje spelen! Haha! Wat warmte? Wat zon? Wat dorst? Knallen!
De instructeur gaat eerst met ons wandelen, vertelt over hoe de bochten genomen moeten worden. Wisten jullie dat Rossi ook altijd het circuit eerst rondwandelt voordat hij gaat racen? Ook hier gaat het vooral om kijken en het ontdekken van de apex. Voor je snelheid geldt : als een dweil d’r in en als een speer d’r uit. En je zithouding: goed je knieën en voeten tegen de motor drukken want alleen dan heb je controle.
De instructeur rijdt ons een rondje voor, wijst links en rechts naar de apex, stopt aan het einde en geeft nog wat instructies. Daarna rijden we nog een rondje achter hem aan. Kort voor het rechte stuk zwaait hij even brutaal gedag en geeft gas. Wat!? Zwaaien naar ons? We zijn geen prutsers! Het gas is al open en Peter en ik gooien onze pk’s mee en volgen hem zoals onze gehuurde Knaus-caravan de door de baas geleasde VW Passat altijd doet : op twee meter afstand. De instructeur kijkt in zijn spiegel en is zichtbaar verbaasd. Wij grijnzen. Moooiii!!
Na zijn rondje vraagt hij wie een keertje voorop wil. Haha. Ik sta er al. WOW! Ik geef gas tot aan het rode veldje, knal hem in de volgende versnelling, film de tv-beelden van Rossi van de dag ervoor op Assen noges terug, hang aan mijn motor als een indiaan aan de zijkant van zijn paard, schiet met mijn boog een paar pijlen af, rijd drie keer de steppies aan de grond en kijk na wat bochies een keertje in mijn spiegel. Huh? Geen instructeur achter mij. Een stukkie terug zie ik hem aankomen… Whoehaha. Dit is lekkerder dan.. uhh ….;-)
Zelfs al had hij even een vuiltje in zijn oog of aan zijn bougie, maar de gedachte en de ervaring van dàt moment vergeet ik nooit meer. Peter kijkt mij op de evaluatie-parkeerplaats met lichtjes in zijn ogen aan en …. flikt tien minuten later hetzelfde! Die grote vierkante koffers raken bijna de toppen van het gras : Verhuisbedrijf Hermens uit Houten voor € 150,- per uur met spoed op weg naar een tevreden klant! WHOEHAHA! Ik pis in mijn broek van de lach.
Enfin, we rijden tot vijf uur prachtige rondjes. Steeds mooier, steeds ronder, steeds lekkerder, steeds geiler. Die apex komt op een gegeven ogenblik vanzelf in beeld. En als die niet komt? What the fuck! Rijden! Het is in één woord geweldig E en als ze ons er niet vanaf hadden gehaald, dan waren we tot na donker doorgegaan. Wat zeg ik? We reden nu nog! Super. Alleen die godvergeten Harley… Dan was het echt helemaal perfect geweest… Whoehaha! Ik zit maar te dollen, hoor. Hij was best mooi en die kale kerel kon er best mee uit de voeten. Teringding..
Even kort na vijven ontvangen we ons certificaat en daarmee ons bewijsstuk voor de 10% korting op de verzekeringspremie voor de komende vijf jaar. Tja, eigenlijk is zo’n trainingsdag dus, omgerekend, gewoon gratis…;-) Net als het lidmaatschap van MC Zegveld.
Machtige dag! Veel geleerd. Veel plezier gehad. Een aanrader. Gewoon doen. Let niet teveel op de stoere taal. Iedereen kan meedoen. Zelfs Harleys…;-)
Coos van der Spek
www.elbacon.nl