Hij klopte aan mijn deur

Melvin Bakker verdiende veel geld met hennepteelt en leefde erop los. Op een dag wordt er op zijn deur geklopt terwijl niemand te zien is. Diezelfde dag ontmoet hij een christen die hem over Jezus vertelt. Wonderlijke gebeurtenissen brengen Melvin met berouw op de knieen. "Mijn henneptuinen heb ik weggedaan. Ik ben ouderwets gelukkig."

lijn_keerpunt.gif (1634 bytes)

Melvin BakkerDoor de vijf henneptuinen die ik had pakte ik minstens 10.000 euro in de maand, naast de 1800 euro netto die ik als ploegchef verdiende. Elke week ging ik dagen naar de kroeg, zuipen, gokken, uit eten, prostituees enz. Ik gaf minstens 1000 euro in de week uit. Ik kreeg m'n poen toch niet op.

Eigenlijk voelde ik me ongelukkig en was ik op zoek naar meer. Tv-programmas als "De verandering" ontroerden mij. Ik had een bijbeltje in huis en meerdere dvd's over de bijbel. Ergens wist ik dat er meer was, maar ik vond het niet.

Op een dag moest ik bij een nieuwe werkgever beginnen. Het was maandagochtend en ik moest om 7 uur beginnen. Om kwart over 5 lag ik al wakker, want ik maakte me toch wel een beetje zwiebel over mijn nieuwe baan. Op dat moment werd er op de deur geklopt van de caravan waarin ik woon. Hoor ik dat nou goed? Nogmaals geklop. Ik stond op en liep naar de voordeur. Niemand. Ik werd verontwaardigd maar besteedde er verder geen aandacht aan.

Die ochtend werd ik bij mijn nieuwe werkgever ingedeeld op een afdeling waar een christen werkte die duidelijk voor zijn geloof uitkwam. Het was voor het eerst van mijn leven dat ik zo iemand tegen kwam. Op de afdeling had hij een kruisje opgehangen. Ik raakte met hem aan de praat over Jezus en het geloof. Tot mijn verbazing had hij precies dezelfde achtergrond als ik: hennep telen; roven en stelen was hem ook niet vreemd. Maar hij was overal mee gestopt sinds hij Jezus had leren kennen.

Toen ging er bij mij een lichtje branden: er was die vroege morgen bij mij op de deur geklopt. Na die werkdag thuisgekomen kroop ik direct achter internet en tikte in jezus deur kloppen en er rolde een bijbelse tekst uit:

"Zie, Ik sta aan de deur en Ik klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent, Ik zal bij hem binnenkomen."

Toen begreep ik dat er die ochtend iets heel bijzonders was gebeurd. De rest van de week werkte ik met veel plezier en we hadden het veel over Jezus.

Op een nacht lag ik weer wakker en dacht aan die christen. Ik was jaloers op hem. Hij had wat wat ik niet had. Had ik maar zo`n groot hart als hij, dacht ik bij mijzelf.

Op dat moment gebeurde er iets dat moeilijk is uit te leggen. Ik kreeg een gevoel in mijn borst, dat ging van mijn navel tot aan mijn sleutelbeen en over mijn hele borst. Zo'n heerlijk gevoel. Het leek wel alsof God met zijn vingertopje mijn hart aanraakte. In het verleden heb ik veel drugs gebruikt, maar tegen dat gevoel kan enkele drug op.

En ik had alleen maar gedacht: had ik maar zo`n groot hart als die christen. Hieruit blijkt dat de hemelse Vader onze gedachten kent. Die week nodigde Richard, zo heette de christen, me uit om eens een dienst bij te wonen. Ik ging daarop in en zondagochtend om 10 uur was ik daar, met in mijn achterhoofd die twee wonderen. De dienst zei me helemaal niets. Er werd over de hel gesproken en mensen die verloren gaan. Als dit God is, dacht ik bij mijzelf, geef mijn portie dan maar aan fikkie. Teleurgesteld kwam ik thuis.

Dat kloppen op de deur en dat heerlijke gevoel in mijn borst hielden me echter bezig, ik dacht veel na. Toen trok ik de stoute schoenen aan en ging de volgende zondag weer naar de dienst. Onvoorstelbaar, die hele dienst was voor mij geschreven. Van voor naar achter begreep ik alles en ik werd enorm geraakt.

Aan het einde van de dienst vroeg de voorganger of er mensen waren die hun hart aan Jezus wilden geven. Ik liep naar voren en viel op mijn knieen voor het kruis. Ik werd overmand door emoties, want ineens besefte ik dat ik wel heel veel fout had gedaan in mijn leven. Ik had verdriet tot op het bot. De voorganger praatte gewoon verder door de microfoon. Ik lag huilend op knieen voor het kruis en hoorde allemaal niet meer wat hij zei. Tot het moment dat de voorganger het woord overwinnaar in zijn mond nam. Dat woord werd op dat moment enorm hard in mijn linker oor geschreeuwd. Weer een wonder! "Overwinnaar!" werd er in mijn oor geschreeuwd. Op dat moment had ik een ontmoeting met onze Schepper. Hij noemde mij overwinnaar. Overwinnaar - na alle ellende die ik had aangericht.

Voor mij is er nu maar één echte Overwinnaar en dat is mijn koning en vriend Jezus.

Thuisgekomen voelde ik mij heerlijk. Mijn hart had ik aan Jezus gegeven. Er was een groot geheim aan mij onthuld. Die avond liep ik door mijn caravan en werd opeens overmand door een gevoel dat ik naar buiten moest.  Buiten gekomen stond ik op mijn vlonder en keek naar de hemel. Het was al donker. Met mijn armen in de lucht zei ik "prijs de Heer". Precies op het moment dat ik "heer" zei was er een bliksemflits en een vallende ster met zo`n staart erachter, precies op het punt waar ik keek. Toen vloog ik naar binnen want ik werd een beetje bang.

Nu weet ik dat ik niet bang hoef te zijn voor God, want we mogen onszelf zijn kinderen noemen en Hij beschermt ons als een Vader.

bakker-melvin-in-deuropening.jpg (38842 bytes)
In de deuropening van mijn caravan

Inmiddels ben ik anderhalf jaar christen. Mijn henneptuinen heb ik meteen allemaal weggedaan. In de kroeg kom ik niet meer. Mijn criminele vrienden heb ik vaarwel gezegd. Bezoek aan prostituees is voor mij helemaal uit den boze. Ik probeer nu zoveel mogelijk naar het woord van de hemelse Vader te leven. Want ik heb het te pakken, het grootste geschenk van God: het eeuwig leven. En ik ben weer ouderwets gelukkig.

Ik kan mij voorstellen dat jij als lezer vragen hebt bij mijn getuigenis. Onlangs vond ik een tekst in de bijbel die in ieder geval mij een bevestiging gaf ten aanzien van mijn wonderbaarlijke belevenissen met God. De tekst is deze:

Wat geen enkel oog heeft gezien
en geen oor heeft gehoord,
wat in geen mensenhart is opgekomen,
dat heeft God bestemd voor wie Hem werkelijk liefheeft.
(1 Corinthiers hoofdstuk 2 vers 9)

Als ook jij God zoekt met heel je hart, zal ook jij er achter komen dat de bijbel de waarheid is - van kaft tot kaft. Dat belooft Hij. Alle eer en lof aan Jezus en de Vader. Ik wens je Gods zegen.

Melvin Bakker, 2006

Doop van Melvin

In september 2005 is Melvin (midden) gedoopt.
De doop spreekt van de afwassing van zonden,
het einde van het oude leven en
het begin van een nieuw leven.
(Keerpunt)


Wilt u naar aanleiding van dit verhaal reageren naar Keerpunt of wilt u weten hoe ook u kunt veranderen? Stuur een e-mail naar Keerpunt:

U kunt een e-mail naar de persoon uit het verhaal sturen. Vermeld dan als onderwerp 'Reactie op je verhaal op Keerpunt'  en gebruik het volgende e-mailadres:


Lijn ter afscheiding

Home

Klik voor homepage Keerpunt

Verhalen van mensen die veranderden