ZOEKTOCHT of VERSLAG VAN CORRESPONDENTIE

van 2005 tot 2020






How interesting.
The paper is like a "message in a bottle"



INLEIDING

In de loop van de tijd ben ik bezig geweest om het geheim van de returnpaper te achterhalen.

Hieronder vind je mijn correspondentie met verschillende personen en instanties sinds 6 juni 2005.

Je ziet dat ik vele pogingen heb gedaan, verdeeld over verschillende jaren: 2005, 2009, 2010 en 2011 en recent in 2018.

Bij mijn vragen ben ik uitgegaan van een crash of noodlanding, in de buurt van Berkel en Rodenrijs of Berkel Enschot.


-------------------------


Mijn eerste mailwisseling was met het RAFmuseum in London.
Dat was op 6 juni 2005.
Ik werd vriendelijk te woord gestaan door Clare Davies.
Het resultaat was, dat ze vreesde me niet verder te kunnen helpen.


Eerste mailwisseling 6 juni 2005 aan RAF

Van: gert slings
Verzonden: maandag 6 juni 2005 14:12
Aan: feedback1@rafweb.org
Onderwerp: return paper

Hello,

I own a Return paper out of the World War 2.
It was found in a compass from a Lancaster or Halifax that was crasht in WW2.
At the site was written by the first finder: 7/5 1944 3.42 uur in Berkel. There are two villages Berkel in the Netherlands. In Berkel near Rotterdam wasn't a crash at that time. From the other Berkel I am waiting about information.

At the one site is written by pencil:

RAF

RETURN PAPER

to

*51 HEALY GREEN
SHEFFIELD
YORKS
ENGLAND

At the other side:

ALL THE VERY BEST
OF LUCK

Pop Australia
Ken England
"Butch" Australia
"Joe" Autralia
Mac England
Paddy Ireland
Jim Australia

My questions to you is:
1. Is there a list of flights from the RAF in 7/5 1944?
2. Exists yet the address 51 Healy Green Sheffield?
3. Is it possible to identify the crew at the Returnpaper?
4. Was a Returnpaper a commen phenomenon?

Thanks,

Gert Slings

----------------------------


Antwoord van RAF Clare Davies 6 juni 2005


Van: Clare Davies [mailto:clare.davies@rafmuseum.org]
Verzonden: maandag 6 juni 2005 17:23
Aan: gertslings@chello.nl

Onderwerp: Lancaster compass enquiry

Hi Gert
Can you confirm the date you are interested in is the 5th July 1944 or the 7th May 1944?

Clare Davies
Assistant Curator
RAF Museum Cosford
T. 01902 376200
Email: clare.davies@rafmuseum.org


--------------------


Van: gert slings [mailto:gertslings@chello.nl]
Verzonden: maandag 6 juni 2005 17:24
Aan: Clare Davies
Onderwerp: RE: Lancaster compass enquiry

7th May 1944


Gert


------------------------


Van: Clare Davies [mailto:clare.davies@rafmuseum.org]
Verzonden: maandag 6 juni 2005 17:39
Aan: gert slings
Onderwerp: RE: Lancaster compass enquiry

Dear Gert

"Bomber Command Losses 1944" does not list an aircraft loss for 7th May 1944 crashing in Holland, or for 6th or 8th May. I have never heard of a Return Paper. Unfortunately, the list of names does not give surnames, and the Commonwealth War Graves website www.cwgc.org (which lists the Commonwealth war dead of both World Wars) demands two letters of a surname, neither does it search for a specific date.

I'm afraid I cannot help further, but I will forward your enquiry to the Department of Research at Hendon, and see if their greater resources are able to assist.

Regards,
Clare


-------------------


Van: gert slings [mailto:gertslings@chello.nl]
Verzonden: maandag 6 juni 2005 19:21
Aan: Clare Davies
Onderwerp: RE: Lancaster compass enquiry

Dear Clare,

Thank for your attemps to find out the origine of the 'return paper'. I am waiting on new results. When I get another information, I will inform you about it.

Regards,

Gert


--------------------------


2de mailwisseling 6 juni 2005 aan Van Dorp met 2 bijlagen returnpaper 01 en- 02

Deze mail stuurde ik naar de heemkundige vereniging van Berkel Enschot, in verband met de plaats naam Berkel. In Brabant ligt Berkel tussen Tilburg en Oisterwijk.


Van: gert slings
Verzonden: maandag 6 juni 2005 22:27
Aan: avandorp
Onderwerp: returnpaper

Geachte heer Van Dorp,

Hierbij stuur ik u de voor- en achterzijde van het document, dat afkomstig is uit een los kompas, waarschijnlijk uit een neergestorte Lancaster of Halifax, gezien het aantal bemanningsleden.

Aan de zijkant ziet u met fijn potlood geschreven: 7/5 1944 3.12 uur in Berkel.

Ik heb geïnformeerd naar crashes in de buurt van Berkel en Rodenrijs, maar dat leverde niets op.

Ik hoop dat u er iets mee kunt.

Met vriendelijke groet,

Gert Slings


-------------------------------


Clare Davies had gevraagd om een fotokopie van het briefje. Terecht natuurlijk.


3de mailwisseling 6 juni 2005 aan Clare Davies vd RAF incl 2 docs returnpaper 01 en -02

Van: gert slings
Verzonden: maandag 6 juni 2005 23:06
Aan: Clare Davies
Onderwerp: RE: Lancaster compass enquiry

Hi Clare,

In an attachment the document.

Gert


---------------------------------


Prachtige reactie van Clare toen ze het returnpaper gezien had.




Van: Clare Davies [mailto:clare.davies@rafmuseum.org]
Verzonden: dinsdag 7 juni 2005 11:43
Aan: gert slings
Onderwerp: RE: Lancaster compass enquiry

How interesting. The paper is like a "message in a bottle", just an unofficial note - If found, please return to 51 Healey Green etc. I wonder which one of the crew's family lived there. An internet search revealed a "Heeley Green" in Sheffield, post code S2 3DY.

I hope you are able to decipher the clues!


-------------------------------


Mijn antwoord op de mooie reactie van Clare Davies


Van: gert slings
Verzonden: dinsdag 7 juni 2005 11:53
Aan: Clare Davies
Onderwerp: RE: Lancaster compass enquiry

Thanks Clare, today I send a letter with a scan of the document to Heely Green. When I deciphered the clue I mail you.

Gert


------------------------


Vervolgens schreef ik naar de vereniging van Australische veteranen: 4 leden van de crew gaven aan uit Australia afkomstig te zijn.


4de mailwisseling met vereniging Australische veteranen: commemorations

Van: gert slings
Verzonden: vrijdag 10 juni 2005 22:04
Aan: commemorations@dva.gov.au
Onderwerp: australian members crew lancaster

Papendrecht, june 10th 2005

Dear Sir/Madam,

I am the owner of a document out of the World War 2. (See the attachments) It was found in a compass coming out a crashed Lancaster.
At the paper wrote the finder(?) by pencil: 7/5 1944 3.12 uur in Berkel.
The real size is 4x6 inch.
I suppose the crash was at that time, but I am not sure about it.
The are two Berkels in the Netherlands. I couldn't get information about a crash there at the time from the paper.

"Bomber Command Losses 1944" does not list an aircraft loss for 7th May 1944 crashing in Holland, or for 6th or 8th May. Unfortunately, the list of names does not give surnames, and the Commonwealth War Graves website www.cwgc.org (which lists the Commonwealth war dead of both World Wars) demands two letters of a surname, neither does it search for a specific date.

I'm afraid I cannot come further.

The paper is like a "message in a bottle", just an unofficial note - If found, please return to 51 Healey Green etc. I wonder which one of the crew's family lived there. An internet search revealed a "Heeley Green" in Sheffield, post code S2 3DY.

Now I write this letter to the address at the paper. I hope you are able to decipher the clues!

My most important question is: did the crew survive and did they return to England? Perhaps one of them is still alive. It would be wonderful!!

Four members of the crew are australians. Can you help me to identify this heroes?

Regards,

Gert Slings


---------------------


Ook een mail gestuurd naar de RAF Historical Society.


5de mailwisseling 13 juni 2005 Malcolm Barras
Van: Malcolm Barrass [mailto:malcolm.barrass@btinternet.com]
Verzonden: maandag 13 juni 2005 20:41
Aan: gert slings
Onderwerp: RE: return paper

Hi Gerts

Many thanks for your message through my website.

I have looked through the casualty list but cannot find a crew that matches the composition on your paper (4 x RAAF + 3 x RAF) for the date in question.
I cannot find any reported as coming down in the Netherlands around that time either.

There is an area of Sheffield called Heely, but I have been unable to ascertain whether 51 Healy Green still exists. I trained as a teacher in Sheffield in the 1980's and there was a lot of re-development work going on there at that time.

This paper looks like something the crew produced, it was not a standard RAF form.

All the best

Malcolm Barrass

'Air of Authority'
www.rafweb.org
Air-Britain 18070
Cross & Cockade International
RAF Historical Society
ex Flt Lt RAFVR(T)
Disabled Flying Scholar 1992
East Yorkshire


--------------------------


Na Clare Davies kreeg ik contact met Gordon Leith van het RAFmuseum. Kun je nagaan dat ze serieus met mijn vragen aan de slag zijn gegaan. Heel fijn.


6de mailwisseling RAF Museum London 1 juli 2005

Van: Gordon Leith [mailto:gordon.leith@rafmuseum.org]
Verzonden: vrijdag 1 juli 2005 19:24
Aan: gertslings
Onderwerp: Crashed RAF Aircraft

Dear Mr. Slings,

Thank you for your e-mail of 6 June requesting help in identifying an aircraft which crashed at Berkel in Holland on 7 May 1944.

Unfortunately our records do not list any aircraft from Bomber Command as having been lost over Holland on that date and I am afraid I am unable to identify the crew from the information on the piece of paper recovered from the crash site. Nor have I been able to trace a 51 Healy Green in Sheffield, I'm afraid. I am not sure what type of document this is, but perhaps you could send me a scanned image or photocopy which might enable me to tell you what it is from?

Sorry I can't tell you more.

Yours sincerely,

Gordon Leith

Curator
Royal Air Force Museum London
T: 020 8358 4811
www.rafmuseum.org


------------------------


Nog een bericht van Gordon Leith.


Van: Gordon Leith [mailto:gordon.leith@rafmuseum.org]
Verzonden: maandag 4 juli 2005 10:27
Aan: gert slings
Onderwerp: RE: Crashed RAF Aircraft

Dear Mr. Slings,

Thank you for your reply and attachments. I had hoped that the original document might help to explain its origins, but unfortunately it does not suggest anything more to me. However, it occurs to me that it may be possible to find out who the occupants of 51 Healey Green, Sheffield were during the Second World War from the electoral rolls of the period. These should be held at the Sheffield Archives. If you would like to contact them to ask for assistance their e-mail address is: sheffield.archives@dial.pipex.com

Knowing the name of the occupants of the house may lead to the identity of one of the aircraft's crew and eventually to the identity of the crashed aircraft itself.

Yours sincerely,

Gordon Leith

Curator
Royal Air Force Museum London
T: 020 8358 4811
www.rafmuseum.org


--------------------------------


Antwoord op mijn mail aan de vereninging van Australische veteranen. Zie mail nr 10.


7de mailwisseling 11 juni 2005 Michael Nelmes

Van: Nelmes, Michael MR [mailto:Michael.Nelmes@defence.gov.au]
Verzonden: maandag 11 juli 2005 3:22
Aan: gertslings
CC: Ian.Kelly@dva.gov.au; mike.cecil@awm.gov.au
Onderwerp: Sec: Unclassified - australian members crew lancaster

Dear Gert

Your email was passed to our office via the Department of Veterans' Affairs.

I have looked through the operations record books (ORBs) of the three RAAF Lancaster squadrons - Nos. 460, 463 and 467 - searching for missing aircraft between 3 and 7 May 1944, which had 4 Australian crewmen including two whose first initial is J. I have been unable to find a crew from these three squadrons which fits these criteria, so I can only assume that the crew may have been flying with an RAF squadron. The RAF Museum and the Public Record Office in London, I believe, hold RAF squadron records.

The ORBs of 463 and 467 Sqdns can be viewed online at http://www.467463raafsquadrons.com/L02Pgs/orbsTimeLine.htm , while listings 460 Squadron crewmen are at http://www.ozatwar.com/460sqdn/crew.htm. The Roll of Honour of Australians who died during wartime is at http://www.awm.gov.au/database/roh.asp, while the nominal roll of those who served 1939-45 is at http://www.ww2roll.gov.au/.

A summary of the results of my brief search is as follows:
3/4 May 1944: 5 Lancasters from 460 Squadron missing (ME740, ND630, JB741, MD531 and ME728; no crews containing 4 Australians) and 1 from 467 Squadron (crew contained 4 Australians, however first names do not match, and one was killed). 6/7 May 1944: Nil missing.

I wondered whether the date might be written in the US form meaning 5 July 1944. In that case:

4/5 July 1944: 1 from 460 Squadron missing (NE174 - crew contained 3 Australians, 1 Canadian and 2 British) and 2 from 463 Squadron (NK536 with 3 Australians killed, and ME614 with several Australians killed.

I hope this will be of some help. The RAAF newspaper has expressed interest in writing a story about your find; please let me know if you would be interested to contribute to this. If so, do you have a photo of the compass which you could email?

Sincerely

Mike Nelmes, Projects Officer

Office of Air Force History
Air Power Development Centre
Level 3
205 Anketell St
TUGGERANONG ACT 2900

Ph (02) 6266 1447
Fax (02) 6266 1329
Michael.Nelmes@defence.gov.au


------------------------


Antwoord op mijn vraag aan de heemkundige vereniging van Berkel Enschot. Zie mailwisseling 2.


8ste mailwisseling Anton van Dorp 31 juli 2005

Van: Anton van Dorp avandorp
Verzonden: zondag 31 juli 2005 14:27
Aan: gert slings
Onderwerp: Re: returnpaper

Beste heer Slings,

Ik heb uw informatie doorgestuurd naar een lid van onze heemkundekring die erg goed thuis is in de tijdens de Tweede Wereldoorlog neergestorte vliegtuigen in deze streken.
Zijn eerste onderzoek leverde op dat er op of rond 7 mei in Berkel-Enschot in ieder geval geen vliegtuidg neergestort is.
Mogelijk handelt het zich om een vliegtuig wat in Tilburg neergestort is tegen de grens van Berkel-Enschot aan. Hij zoekt dit nog uit.
tevens probeert hij via zijn contacten in Engeland nog extra informatie te vergaren. Zo gauw als wij meer weten laat ik u dat weten.

Met vriendelijke groet,
Anton van Dorp.


----------------------------------


Dan komen er een paar mailtjes van mijn neef Jaap Sneep. Helaas is hij niet meer onder ons. Hij maakt een aantal scherpzinnige opmerkingen. Aanvankelijk gaf ik er niet veel acht op, maar nu zeg ik: sloeg Jaap niet direct de spijker op z'n kop?


9de mailwisseling met Jaap Sneep


Hallo Gert ,

Ik heb nu alles opgeslagen en zal morgen e.e.a. rustig doornemen. Van een crash blijkt nergens iets.
Ik blijf er bij, dat het om goede wens brief gaat, die in een container bij een dropping in Berkel & Rodenrijs is neergekomen , en een lid van het ontvangst comité het gevonden heeft en datum en nachtelijk uur genoteerd heeft.

Je mag ze wel doorsturen, maar als het nagenoeg steeds " unknown " is, heeft het weinig zin , denk ik.

Groeten Jaap


-----------------------


Vervolmail van Jaap Sneep


Gert,

7 Mei 1944 was een nacht van Zaterdag op Zondag. Ideaal voor een dropping. De meesten in bed. Kp-er's vrij om containers te bergen. En bij de moffen vrij, alleen de wacht geconsigneerd.

Tot de volgende keer weer Jaap.


------------------------------------


Een volgende instanties aangeschreven: documentatiegroep 40-45. Daar zitten intelligente speurneuzen, zo blijkt me keer op keer als ik hun fraaie blad tot me neem.


10de mailwisseling Dirk Docter 5 feb 2009

Van: Secretaris Documentatiegroep '40-'45 [mailto:secretaris@documentatiegroep40-45.nl]
Verzonden: donderdag 5 februari 2009 22:53
Aan: 'gert slings'
Onderwerp: RE: afscheidsbrief raf piloten lancaster

Beste Gert,

Ik heb nog nooit zoiets gezien.

Met jouw goedvinden plaatsen we dit met de foto's als oproep op de website.

groet,

Dirk Docter


-----------------


Van: gert slings
Verzonden: donderdag 5 februari 2009 16:36
Aan: info@documentatiegroep40-45.nl

Onderwerp: afscheidsbrief raf piloten lancaster

LS,

Ik wil u vragen of iemand een dergelijk bericht als het bijgevoegde kent of bezit?

Ik ontdekte het onder een Lancasterkompas in een houten doos.
Er staat met een potlood een notitie op de zijde met het adres op z'n kant 7/5/44 3.42 uur Berkel. Dat kan zowel 7 mei als 5 juni betekenen. Ik heb geïnformeerd in Berkel en Rodenrijs, en in Berkel Enschot. Geen reslutaat.

Ik heb in Engeland en Australië geïnformeerd. Men vond het allemaal bijzonder interessant, maar men kende het niet.

Het adres in Sheffield bestaat niet meer.

Ik stuurde de returnpaper (zo heb ik het gedoopt) naar het RAF Museum Cosford.
Dat leverde niets op.

Verder raadpleegde ik de organisatie die me iets kan vertellen over Australian crew in Lancasters.
Geen resultaat.

Het blijkt wel uit de Britse en Australische reacties dat het een buitengewoon uniek document is.

Met vriendelijke groet,

Gert Slings


--------------------


Van: Secretaris Documentatiegroep '40-'45 [mailto:secretaris@documentatiegroep40-45.nl]
Verzonden: zaterdag 7 februari 2009 23:15
Aan: 'gert slings'
Onderwerp: RE: afscheidsbrief raf piloten lancaster

Beste Gert,

Vandaag op onze ruilbeurs een overzicht uit 2008 gekocht van de studiegroep luchtoorlog.
Op 5 juli 1944 is geen enkel vliegtuig boven Nederland neergestort.
Op 7 mei vijf vliegtuigen, maar geen bij Berkel.

Groet,

Dirk


------------------------


Van: Secretaris Documentatiegroep '40-'45 [mailto:secretaris@documentatiegroep40-45.nl]
Verzonden: zaterdag 7 februari 2009 23:34
Aan: 'gert slings'
Onderwerp: RE: afscheidsbrief raf piloten lancaster

Het eerste vliegtuig wat na die datum bij Berkel neerkwam was een Halifax op 17 juni 1944.


----------------------------


Dan een mail naar Studiegroep Luchtoorlog. Was heel benieuwd naar de mening van de deskundigen daar.


11de mailwisseling 10 feb 2009

Van: Bas Maathuis
Verzonden: dinsdag 10 februari 2009 22:53
Aan: gslings@solcon.nl
Onderwerp: Return paper

Beste Gert,

Een zeer intrigerende puzzel.
Voor de Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945 beheer ik de database met "alle" militaire vliegtuigverliezen uit de periode 1939-1945.
Dat zijn er nu ruim 6000.

Een snelle selectie uit mijn database levert 18 Halifaxes en 50 Lancasters op met een Australische piloot die voor 5 juli 1944 in Nederland terecht zijn gekomen.
Kijk ik dan enkel naar Lancasters met een Australische piloot en een Australisch Squadron (460, 463, 467 Sqdn) dan blijven er 19 Lancasters over.
Als ik de selectie nog kleiner maak door te kijken naar de samenstelling van de bemanning (4 Aussies en 3 RAF) dan blijven er nog 4 over.
Van die vier overgebleven kandidaten is er niet één waarvan ik de (bij)namen kan koppelen aan de gewone namen.
Ik heb dan nog helemaal niet naar de naam Berkel gekeken.
Als het kompas uit een Lancaster komt, en als deze Lancaster gevlogen is door een bemanning die de bijnamen heeft zoals op het papiertje staan, dan moet deze Lancaster op een "nette" manier aan de grond zijn gekomen.
Zodra een toestel in de lucht explodeerde, of te pletter is geslagen op de grond, of in het water (Noordzee, Waddenzee, IJsselmeer of Zuiderzee) is terechtgekomen, mag je er vanuit gaan dat er niet veel meer over is dat überhaupt herkenbaar is. Eigenlijk praat je over een Lancaster die een voorzorgslanding of een crashlanding heeft gemaakt. En dan ook nog één waar de bezetter niet snel genoeg bij is geweest om bewaking in te stellen zodat de lokale bevolking de kans heeft gekregen dit kompas te redden.
Kortom een heleboel keer "ALS".

Ik wil deze puzzel wel eens voorleggen aan de leden van de Studiegroep, en kijken of zij er brood van kunnen bakken.
Laat het maar weten.

Met vriendelijke groet,

Bas Maathuis

Coordinator Verliesregister SGLO 1939-1945

verlieslijst@hetnet.nl


------------------------------------


Op Urk bevindt zich een historische vereninging van jonge onderzoekers: Urk in oorlogstijd. Mijn vrouw en ik kregen een uitnodiging ivm met mijn website www.johannesterhorst.nl We waren verrast over het jeugdig enthousiasme dat we hier aantroffen. Op grond van deze ontmoeting schreef ik hen een mail over de returnpaper.


12de mailwisseling met Urk in oorlogstijd


Onderzoek@urkinoorlogstijd.nl

18 februari 2009

Hallo Gert Slings,

Hierbij een reactie van een lid van Urk in Oorlogstijd die misschien wat meer informatie biedt over het kompas.

Mochten er nog vragen zijn kunt u deze aan mij stellen of aan degenen die de informatie gegeven heeft nl. J. Grisnisch - jangrisnich@urkinoorlogstijd.nl.

Met vriendelijke groet,

Onderzoek Urk in Oorlogstijd

Robert Hofman


E: onderzoek@urkinoorlogstijd.nl
I: www.urkinoorlogstijd.nl

Stichting Urk in Oorlogstijd
Houtrib 10
8321 SL Urk

-------------------


mail van Jan Grisnich van Urkinoorlogstijd van 18 februari 2009

Ik denk dat ik gevonden heb om welk toestel het gaat:

Stap 1 was om te kijken naar welk adres 51 Healygreen Sheffield Yorks England verwijst. Heel toevallig kom je dan terecht op basis Elvington, de RAF bases waar het 77 sqn. Van de RAF was gevestigd. Het woordje Yorks, verwijst naar de provincie Yorkshire, en niet de plaats York!!!

Stap 2 op de kist stond een datum met tijd genoemd: 7/5/44 3.12 uur Berkel. Dat is naar alle waarschijnlijkheid een Nederlandse notitie, die is gemaakt door de vinder van het kompas. Dat betekent tegelijkertijd, dat dit geen aanwijzing hoeft te zijn naar het tijdstip van neerstorten. Sterker nog, ik denk zelf dat het een noodlanding met redelijk goede afloop moet zijn geweest. Hoe wil je anders een kompas in kist nota bene in handen krijgen? Bij een crash was die versplinterd…

Stap 3 uitgaande van het feit dat het kompas op die datum te Berkel gevonden of gekregen was, ben ik verder gaan zoeken. Aanwijzing 1 = RAF bases Elvington. Aanwijzing 2 = 77 sqn, die vlogen met Halifaxes (!).

Aanwijzing 3 = plaats van neerkomen, n.l. Berkel. Toeval bestaat niet, maar in dit (http://www.nimh.nl/nl/images/1944%20sec_tcm5-7285.pdf) document, staat een crash bij Berkel op 17 juni 1944 door een Halifax III.

Stap 4 maar het kompas werd toch in Lancasters gebruikt? Klopt, maar ook in typen Halifaxes, waaronder het type Halifax III!!! En die stortte neer bij Berkel, op 17 juni 1944.


Er zijn in totaal 7 namen op het briefje te vinden:
Pop Australië
Ken Engeland
Butch Australië
Joe Australië
Mad Engeland
Padds Ierland
Jim Australië

Een lichtelijk gevarieerde bemanning. Dit moet te achterhalen zijn! De ellende is alleen dat je geen achternamen hebt, terwijl daar meestal mee wordt gewerkt. Overigens was de piloot van dit toestel J.M. Shaw. Nu is Shaw een heel gebruikelijke Australische naam. Met de voorletter J. hebben we de keuze uit Joe of Jim. Kortom, word vervolgd (bezoekje aan het NIMH o.i.d.)

Met vriendelijke groet,

Jan Grisnich

Jan Grisnich
Airbattle 1939 - 1945 - Stichting Urk in Oorlogstijd
E: jangrisnich@urkinoorlogstijd.nl


------------------------------


Antwoord van Studiegroep Luchtoorlog 1940-1945

13de mailwisseling Bas Maathuis 17 aug 2009 + bijlage

Van: Bas Maathuis
Verzonden: maandag 17 augustus 2009 21:10
Aan: 'gert slings'
CC: jangrisnich@urkinoorlogstijd.nl
Onderwerp: RE: Return paper

Dag Gert,

Met het verhaal van Jan is het zoeken een stuk eenvoudiger geworden.
Het verhaal is nog niet opgelost, maar in de bijlage staat mijn (de SGLO) bijdrage aan een mogelijk oplossing.
Ik lees wel wat je er van vindt.

Succes.

Met vriendelijke groet,

Bas Maathuis
Coordinator Verliesregister SGLO 1939-1945

verlieslijst@hetnet.nl

Bijlage bij dit mailtje

77 Sqdn RAF

Uit RAF Bomber command History 77 Sqdn:

- They flew the Halifax B.II, B.III, B.V, and B.VI from oct 1942 - may 1945
- Based at Elvington from oct 1942 - may 1944
- Based at Full Sutton from may 1944 - may 1945

Uit W.R. Chorley's Bomber Command Losses 1944 p.283/284 blijkt dat 77 Sqdn in de nacht van 16 op 17 juni 1944 zeven Halifaxes heeft verloren!!

Van die zeven toestellen kwam de MZ715 neer bij Ochten - Dodewaard.

De MZ715 was de enige Halifax van 77 Sqdn die in Nederland in de Tweede Wereldoorlog verloren ging met een bemanning bestaande uit 4 Aussies en 3 Britten.

In het Verliesregister van de SGLO is deze opgenomen onder T3791 (zie pagina 2).

Piloot P/O Allen Irvine CRAIN 415308 RAAF
Navigator FO Trevor Rhys DAVIES 146291 RAF
Bomb aimer W/O Alexander Albert BRAID 408562 RAAF
Flight engi Sgt. Victor GLEDHILL 1592716 RAF
Wireless op W/O A.J. OWEN RAF
Air gunner F/Sgt. Patrick Edward Thomas TIERNAN 426711 RAAF
Air gunner F/Sgt. Alfred John BURNS 424711 RAAF

Bron : www.CWGC.com

De NA524 (T3793 uit het Verliesregister van de SGLO) kwam neer bij Berkel en Rodenrijs en werd neergeschoten door een Duitse Nachtjager. De volledige bemanning heeft het vliegtuig per parachute kunnen verlaten.

Zover bekend bestond de bemanning van de NA524 uit een Amerikaan, twee Canadezen en vier Britten.

Van deze bemanning kan ik geen namen vinden bij de initialen.

Wat ik erg vreemd vind is dat het kompas op 7 mei 1944 bij Berkel zou zijn gevonden. Er kan natuurlijk sprake zijn van een dubbele schrijffout. Dan moet 7 mei 1944 eigenlijk 17 juni 1944 zijn…..

Ik veronderstel dat de bemanning van de MZ715 die (heel toevallig ook) op 17 juni 1944 verloren is gegaan, in de periode dat 77 Sqdn op Elvington gestationeerd was, dit briefje (Return Paper) in het kompas van NA524 verstopt heeft.

De bemanning van P/O Crain heeft vervolgens een ander toestel toegewezen gekregen (MZ715), en het briefje is in vergetelheid geraakt.

Mogelijk dat het ORB van 77 Sqdn, of het logboek van P/O Crain en zijn bemanning kan laten zien dat P/O Crain ook met de NA524 heeft gevlogen.

Deze theorie is gebaseerd op de veronderstelling dat Jan Grisnich gelijk heeft.

Halifax NA524 komt uit een batch (NA492-NA531) , Contract 891, Mk B/A.III, die door Fairey Aviation Co.Ltd. is gebouwd.
Bron: The Halifax file p.150

Einde bijlagen bij mailwisseling 13


-----------------------------


14de Mailwisseling jan grisnich 4 september 2009

Van: Jan Grisnich || Oorlog 1940 - 1945 - Stichting Urk in Oorlogstijd [mailto:jangrisnich@urkinoorlogstijd.nl]
Verzonden: vrijdag 4 september 2009 12:17
Aan: 'gert slings'
Onderwerp: RE: Return paper

Dag Gert,

Ik ben heel laat met beantwoorden. Excuses daarvoor. Mijn mail werkte niet en ik had een C-schijf van mijn laptop die crashte. Daarna vakantie, nu alles eindelijk weer een beetje op de rit.

Inhoudelijk:

Ontzettend leuk dat we inderdaad een stapje verder zijn. Mooi dat een kompas zoveel verhalen kan losmaken. Bas heeft inderdaad een punt als hij zegt dat de vooronderstelling waarvan wordt uitgegaan, is, dat mijn veronderstelling juist is. En dat hoeft niet zo te zijn. Tenslotte ga ik alleen af op de bekende feiten. De verwisseling van mei en juni, het is een maand verschil. En dat zou ook gewoon kunnen door een menselijke vergissing. Tenslotte is een vergissing menselijk.

Ik heb het op het moment erg druk. Daarom denk ik dat het goed is dat we gewoon eens bij elkaar gaan zitten, om dan op een achternamiddag spijkers met koppen te slaan. Dat zou volgende week vrijdag overdag kunnen, of anders de zaterdag erop. Is dat een ideetje?

Met vriendelijke groet,

Jan Grisnich


-----------------------


Van: gert slings [mailto:gslings@solcon.nl]
Verzonden: maandag 17 augustus 2009 21:36
Aan: 'Urk in Oorlogstijd - Jan Grisnich'
Onderwerp: FW: Return paper

Dag Jan,

Het onderstaande mailtje kreeg ik van Bas Maathuis.
Wat vind je ervan?
Ik denk dat we weer een stapje verder zijn.

Ik had Bas het andere mailtje gestuurd.

Groeten,

Gert

------------------------





Mike Varley heeft zelf als navigator
tot de crew van een Lancaster behoord.
Een belangrijk contact.



15de mailwisseling met Mike Varley


DAN VOLGT EEN UITERMATE BELANGRIJKE BRON: MIKE VARLEY.

Hij was navigator bij de RAF aan het eind van de oorlog. Dus bij hem was ik bij het juiste adres.

Helaas is Mike overleden. In 2010 was hij al 89 jaar.

Ik schreef hem het volgende:


R.M G. Varley (Mike Varley) - home in Camberley, Surrey, UK.
email to varley.mike@ntlworld.com Tel: ++44(0)1276 506365,
Skype video phone by arrangement < varley1922 >. (free)
Web site http://homepage.ntlworld.com/r_m_g.varley/ Contains several papers. and links. .


----- Original Message -----
From: gert slings
To: varley_mike@yahoo.co.uk
Sent: Saturday, December 18, 2010 8:34 PM
Subject: return paper

Dear Sir/Madam,

I am the owner of a document out of the World War 2. (See the attachments) It was found in a compass coming out a crashed Halifax.
At the paper wrote the finder(?) by pencil: 7/5 1944 3.12 uur in Berkel. The real size is 4x6 inch.
I suppose the crash was at that time, but I am not sure about it.
The are two Berkels in the Netherlands. I couldn't get information about a crash there at the time from the paper.

"Bomber Command Losses 1944" does not list an aircraft loss for 7th May 1944 crashing in Holland, or for 6th or 8th May. Unfortunately, the list of names does not give surnames, and the Commonwealth War Graves website www.cwgc.org (which lists the Commonwealth war dead of both World Wars) demands two letters of a surname, neither does it search for a specific date.

A possibility is: the crash at 16 jun 1944 NA524 Target Sterkrade Pilot Shaw, based at Full Sutton 77th sqdn. They were P.O.W. Can you tell me the names of this crew?

The paper is like a "message in a bottle", just an unofficial note - If found, please return to 51 Healey Green etc. I wonder which one of the crew's family lived there. An internet search revealed a "Heeley Green" in Sheffield, post code S2 3DY.

Now I write this letter to the address at the paper. I hope you are able to decipher the clues!

My most important question is: did the crew survive and did they return to England? Perhaps one of them is still alive. It would be wonderful!!

Four members of the crew are australians. Can you help me to identify this heroes?

Regards,

Gert Slings


------------------------


Hier volgt het eerste antwoord van Mike Varley.


Van: Mike Varley [mailto:varley.mike@ntlworld.com]
Verzonden: zondag 19 december 2010 16:38
Aan: gert slings
CC: Rachel Semlyen; Van Wilson
Onderwerp: Re: return paper


Dear Gert,

The crew of of Halifax III NA524, KN-F, shot down on the 16th June 1944 whilst on a raid on Sterkrade, comprised the following :

Lt. J M Shaw USAAF (formerly serving as F/O in the RCAF) Pilot
Sgt M.Vale (RAFVR ?) Navigator
Sgt T Bell RCAF Bomb aimer
Sgt R E Wheldon (RAFVR ?) Wireless operator
Sgt J Herron (RAFVR ?) Flight Engineer
Sgt K M F Turton (RAFVR ?) Mid upper gunner
Sgt A R C Hendery RCAF Rear gunner

All were taken POW except Sgt Turton who evaded capture and returned to the UK.

Our records only indicate that Shaw, Bell and Hendery were with the RCAF. Normally when service name is not indicated in the crew list they were with either the RAFVR or, less likely, the RAF.

I was on the squadron at the time and I am pretty sure that Shaw had started to wear USAAF uniform, he had originally joined the RCAF when a US citizen, the sort of thing that was unusual enough to stick in one's memory even after 65 years.

Chorley's Bomber Command Losses for 1944 contains the following information which is not in our records:

".....shot down from around 20,000 feet by a night fighter, all the crew bailed out successfully. The Halifax crashed at Berkel in Zuid-Holland. Sgt Turton arrived home on 22nd September."

None of the crew were awarded any decorations whilst serving with 77 Squadron.

Through an online POW index I have been able to trace that 5 of the NCOs were in POW Camp L7 and that their service numbers were as follows :

Sgt T Bell RCAF R/166865
Sgt Herron RAF(VR?) 1532782
Sgt A R C Hendery RCAF R/216270
[Sgt N? Vale RAF(VR?) 1457575]
[Sgt R ? E? Wheldon RAF(VR?) 1521246]

but I cannot trace the POW details of Lt Shaw.
The service number information may help in tracing them through the appropriate, i.e. RAF and RCAF, national service records.

None of this crew appear to have been members of the 77 Squadron Association, however I am copying this email to our treasurer M/s Van Wilson who may be able to confirm this.

A very intriguing mystery. When you say "it was found in the compass", was that the master unit of the aircraft's Distant Reading Compass (DRC)?

Regards Mike Varley


-------------------


Mijn reactie op het bovenstaande mailtje van Mike.


From: gert slings
To: 'Mike Varley'
Sent: Sunday, December 19, 2010 9:13 PM
Subject: RE: return paper

Dear Mike,

I'm surprised about your mail and very glad to read your information.

Is it possible to find the surnames of the crew? Is there any likeness between the surnames and the nicknames on the returnpaper?

Regards Gert


----------------------


Antwoord van Mike van 20-12-2010


Van: Mike Varley
Verzonden: maandag 20 december 2010 11:19
Aan: gert slings
Onderwerp: Re: return paper


Dear Girt,

Thanks for the pictures of the compass and its 'box'.

This is a P4 steering compass which would normally be fitted at the pilot's position in an aircraft. It would have never been carried separately in an aircraft on an operational flight in a storage box. Its carriage in such a box would indicate that it was a spare part. In the circumstances I find it difficult to believe that it was found in any crashed aircraft.

It may have been carried as freight/stores later in the war in a transport aircraft, after the invasion of Europe when it was "lost".

I have examined Chorley's Bomber Command Losses 1944 for the May-July period and although there are a few cases of lost aircraft with a crew comprising 4 RAAF and 3 RAF crew members none would seem relevant. No such crew ever served with 77 Squadron. If the crew survived it would be very difficult to trace them from the available information - 'nicknames' only.

In these circumstances I would think the message found its way in to the box at the maintenance depot in the UK before being sent overseas and that it is unlikely that it was connected with any lost aircraft.

A casual note, of friends in a crew, mislaid in a store in England, by a person working there.

I think this is probably a realistic assessment of the Note based on the limited evidence. It would seem most unlikely that it is connected to a crew lost on operations, and it was certainly not connected to any 77 Squadron crew.


Regards Mike Varley


--------------------


Antwoord van mij aan Mike op 22-12-2010


Hallo Mike,

I will thank you for your answer and help to find a solution.

I'have some questions:

Every member of the crew put his autograph at the paper. What that means? Why not one member who wrote the names?
Did they think, that it was possible to return the paper in the war? Was it a serious paper?

Do you know more of this kind of returnpapers?

Were Australian crewmembers automaticly member of the RAAF?

For me is mysterious the pencil notation: 7/5 44 3.12 uur in Berkel.

There was indeed a crash in Berkel at that time Halifax III NA524, KN-F, shot down on the 16th June 1944

Near Sheffield was the station of 77th squadron? Do you know 51 HealyGreen Sheffield Yorks England?

You are right that the nicknames make it difficult. The most fine writing is Joe Australia. I thought it is Shaw. What is his surname?

The compass belongs to a little ship I bought in 1970. The owner was an old man. He told me the compass came out a crashed Halifax in Berkel. He didn't know at that moment there was a notation of Berkel at the returnpaper. He didn't know there was a returnpaper in the box. Now he is died. I can't ask him anything.

Perhaps you can help me further on my quest.

Greetings,

Gert


-----------------------


Antwoordmailtje van Mike Varley 3 januari 2011


Van: Mike Varley [mailto:varley.mike@ntlworld.com]
Verzonden: maandag 3 januari 2011 11:19
Aan: gert slings
Onderwerp: Re: return paper

Hi Gert,

As the war progressed a great number of citizens of occupied countries who had escaped to England, together with citizens of the Brutish Dominions and Colonies and possibly a few stateless persons served with the RAF under a number of different arrangements.

For example some Australians had joined the RAF as pilots even before the war, they wore RAF uniform without any indication of nationality and were treated as if they were UK citizens. For example Air Vice Marshal Don Bennett head of the Pathfinder Force.

As the war progressed other Australians serving in the Royal Australian Air Force came to the UK and were put at the disposal of the RAF, that is 'loaned' to the RAF to serve where ever the RAF decided. They wore dark blue RAAF uniforms with a shoulder tag "Australia", but served with RAF personnel doing RAF jobs, they were however paid RAAF rates of pay.

Other RAAF personnel came over in larger groups and served in special RAAF squadrons, however the squadron make up often included up to 50% or more uK RAF personnel, both air and ground, even though the squadron was called an RAAF one. Similar arrangements applied to Canadian, New Zealand, French and Polish personnel and units attached to the RAF in England, and in some cases even other parts of the world.

Nevertheless the two French squadrons at Elvington in 1944/5 were 100% French. One whole Group in Bomber Command, 6 Group. consisted of RCAF Squadrons, but included some RAF aircrew and a lot of RAF ground personnel. It was commanded by a RCAF officer.

Around 30% of the aircrew who flew with Bomber Command were non British, most wore their own national uniform, crews might be of mixed nationality, even those on a 'national' squadron. All however were under the command and disposal arrangements of their RAF British commanders.

A complex arrangement both difficult to understand and explain briefly.

The United States armed forces do not appear to have any similar sort of arrangements, although the Germans certainly did.

Regards Mike Varley


-----------------------------


Antwoord van mij aan Mike van 3 januari 2011

From: gert slings
To: 'Mike Varley'
Sent: Monday, January 03, 2011 9:37 PM

Subject: RE: return paper

Hello Mike,

Thanks for your detailed answer. So I learn many about the relations between the nationalities in the war. It's clear for me.

My next question is:

Every member of the crew put his own autograph at the paper. What that means? Why not one member who wrote the names?

Did they think, that it was possible to return the paper in the war?

Do you know more of this kind of returnpapers?

Regards,

Gert


------------------------


Antwoordmailtje van Mike van 4 januari 2011

Van: Mike Varley
Verzonden: dinsdag 4 januari 2011 13:30
Aan: gert slings
Onderwerp: Re: return paper

Hi Gert,

Frankly I have never before come across what you call " return papers". After a crash, even if all survived, a crew was unlikely to have spent much time all together.

I suspect the piece of paper you have may have been placed, or accidentally found its way in to the box when it was in the United Kingdom. It appears like a note which accompanied a gift made to a close mutual friend of a crew, which included 4 Australians. It does not contain any apparent positive form of message other than good wishes.

The number of Australians in the crew makes it probable that it came from one of the 'Australian' squadrons in Bomber Command who operated 4 engine aircraft, i.e. aircraft with a crew of 7, these were No.s 460,462, 463, 466 and 447. But I have no contact with these squadrons nor their surviving associations, if any. They were all disbanded either at the end of the war in Europe or beforehand.

When dealing with problems of this sort I strongly advise the application of the philosopnical tool "Ockham's (Occam) Razor". Do not make unsubstantiated assumptions ( guesses) , the most likely solution is one based on evidence and the least number of assumptions have been made. "Essentia non sunt multiplicanda praeter necessitatem."

Regards Mike


------------------------


From: gert slings
To: 'Mike Varley'
Sent: Tuesday, January 04, 2011 8:25 PM
Subject: RE: return paper

Hi Mike,

You wrote: "It appears like a note which accompanied a gift made to a close mutual friend of a crew, which included 4 Australians. It does not contain any apparent positive form of message other than good wishes."

When you're right, why at the other side a question: Return Paper to 51 Healy Green Sheffield, Yorks England?

When you stay in England, why must you add this countryname?

Is'nt more logical that they thought that this paper would be found in Europe?

I hope your excellent brains will indicate me the right path.

Regards,

Gert


---------------------


Van: Mike Varley [mailto:varley.mike@ntlworld.com]
Verzonden: woensdag 5 januari 2011 10:33
Aan: gert slings
Onderwerp: Re: return paper

Hi Gert,

Healy Green is a district in the town of Sheffield, not a precise address. 51 might be the number of an RAF unit, there were literally thousands of RAF units during the war and there is no catalogue to them.

A separate P4 compass in a box would be in transit, not for use in the aircraft in which it was being carried.

Surely if a crew wanted to convey a message from Europe to England during war time they would give their full names and service numbers. The use of 'nicknames' without surnames indicates informality between people who know each other.

Regards Mike.


-----------------------------


Mailwisseling 16 van 18-5-2011 van Jaap Sneep

Hallo Gert ,

Wat een puzzel …… Ok, mijn inziens is de tekst bij kanteling aan gebracht door een Nederlander.

A 1 ) Door de 7 staat een streepje . Dat is on-engels . Sterker nog dit was soms een valstrik voor engeland- vaarders om infiltranten te onderscheppen , bij de geheime diensten ( zie Boek : Overste Pinto ).

B ) De eenheid van tijd staat aangegeven met " uur " , een Duitser zou Uhr gezet hebben.

C ) Weerbericht(en) :
De nacht van 6/7 (Zaterdag op Zondag ) Mei 1944 , begon met regen maar klaarde zondag op naar droog . Gem. windsnelheid 3 Bft. Draaiend van west naar noord. Dropping mogelijk.

Zouden de cijfers omgedraaid moeten zijn (angelsaksiche schrijfwijze ) dan wordt het :

De nacht van 4/5 (Dinsdag op Woensdag) Mei 1944 was het regen ,regen met mist verwachtng.
Weinig wind gem. 1 Bft ,en draaiend van west naar oost . Met kans op mist ga je m.i. niet droppen , Je hebt geen zicht op de locatie , en op de grond wordt het moeilijk die containers te vinden.

17 Juli 1944 Crash in Berkel ?? Het weer was goed , neerslag geen , zicht helder , wind Noord 1Bft.

Heb geprobeerd P4 kompas te vinden . Dat gaat van zakmessen tot hand- & peilkompassen. Dat kompas wat jij hebt komt dat uit een vliegtuigcockpit-dashbord ? Dan zit ik verkeerd natuurlijk.

Groeten Jaap.


-----------------------


Mailtje van 19 mei 2011 Jaap Sneep


Morgen Gert ,

Ook toevallig ,ik ben ook met zijn gegevens bezig. En kan dan weer een tijdlijn maken om te zien waar de hiaten vallen . Ik ben nogal visueel ingesteld . Plaatjes zeggen me een hoop .

Hij zet vraagtekens bij ( RAFVR ? ) Dat staat voor Royal Air Force Volunteer Reserve . Staat soms op de Engelse grafstenen van begraven omgekomen bemanningen, die standaard geplaatst door de begravendienst . Te zien op de grafstenen van het piloten-oorlogsmonument in Wamel .

Daar ligt een hele RAFVR bemanning begraven.

Gr.Jaap.


----------------------


Van: Jaap en Lenie Sneep <9351sw10@hetnet.nl>
Verzonden: dinsdag 7 juni 2011 14:41
Aan: gslings@solcon.nl
Onderwerp: Voor het lage pitje . Returnletteradres.

Hallo Gert,

Er zijn twee Raf-vliegvelden "geweest " , bij Sheffield . De eerste was het 16de Versperrings- balonnen vliegveld , te Lightwood .Onder supervisie van de RAF . Het was een nep-vliegveld opgebouwd met dummy vliegtuigen , hangars etc. versperringsbalonnen er boven ,om de Luftwaffe te misleiden. Door deze misleiding hoopte men de staalfabrieken in Sheffield voor uitschakeling van de oorlog- produktie te voorkomen. De basis is opgeheven en bouwrijp gemaakt voor nieuwe woonwijken.


DIT ADRES ZAL HET BESLIST NIET GEWEEST ZIJN .

Het 2de adres wordt al interessanter De basis ' Norton " in Gledless . Dit was het " Nr 2 Reparatie Depot van de RAF. Alle hangars waren opslagmagazijnen en reparatiewerkplaatsen . Dus het idee van Mike V. (sparepart in box ) behoort tot de mogelijkheden . Na de oorlog werden hier heel veel oorlogsmaterialen opgeslagen om vernietigd te worden of als 2e handsgoederen in de verkoop te komen . Dus om in een dump- winkel terecht te komen.? ….. in Nederland ?

Blijft wie plaatste Berkel-aantekening op het papier ? En wanneer ?

Ook deze basis is opgeheven en waar vroeger de ingang van de vliegbasis was , staat nu de Jordenthorpe -school .

Er schijnt een boek over de oorlogs gebeurtenissen te zijn ,waar dit allemaal beschreven is.
t.w. ISBN 09525395 .

Volgens mij staat het wel los van de crash in Berkel op 16/17 - 06 - 1944 . Dat is zijn echt "andere " verhalen ,waar je en geweldig boek over kan schrijven . t.w het 77ste Squadron , waar n.b Mike V. als navigator deel van uit maakte ,de noodlottige raid op Sterkrade bij Oberhausen (Dld).,en het grootste verlies die nacht , De lotgevallen van de krijgsgevangen bemanning van de Halifax Berkelcrash ,Hun dodenmars in barre winteromstandigheden van Stalag Luft 7 (Silezie Polen ) naar Stalag iii-a ( 60 km onder Berlijn ) .

Groeten Jaap.


-------------------


Mailtje van 7 juni 2011 van Jaap Sneep


Hallo Gert,

ER zijn 3 plaatsen Sutton in Engeland .

Het retouradres van het briefje ligt in de buurt van Full Sutton waar Squadron 77 zijn missies uitvoert. Dus waarom retouradres in Sheffield ?

Ander Squadron ? Standplaats Sqarn 77 zit de hele oorlog nagenoeg op dezelfde plaats.
Zie de vliegerkaart t.w. Elvington en Full Sutton.

Verder vind ik het vreemd dat Raf museum van niets weet,terwijl er wel vlieggegevens zijn.

Wat zat er voor belangrijks op 51 Healy green (met ook een eigen vliegveld ), het enige dat je kunt koppelen zijn de nationaliteiten via de "wing " die die lui dragen. Ben ik het eens met Mike Varley dat en geen verbanden zijn de maken , en zijn opmerking dat het 77 squadron totaal geen decoraties aan hun zijn uitgereikt voor hun taken is opvallend.

De periode 7 mei t/m 17 juni zal uit Berkel moeten komen en de geschiedenis van de boot terug in de tijd is daar nog iets aan te doen bijv. Bouwjaar , vroegere eigennaren ,is een schip geen onroerend goed met een eigen kadaster ?

Ik heb ook het Rotterdams nieuwsblad uit Mei 1944 bekeken toaal niets Over een crash in Berkel (Z-H) . Ook de Heraut , het weekblad voor de 3 B's, Berkel,Bleiswijk en Berschenhoek geeft "nog geen resultaat ".

Ze zijn pas kortgeleden gestart om de krant met terugwerkende kracht te Digitaliseren . Van af 2010 hebben ze al 2,5 jaar klaar.Dus dat duurt Nog wel even.

Groeten Jaap.

-----------------


Mailtje van 7 juni 2011 van Jaap Sneep


Van Mike Varley is ook het nodige te vinden.
Hij verleent via zijn website Hostess aan de website van het 77ste RAF Squadron in Full Sutton.Hij is nu 89 jaar en was 17/18 jaar toen ( voor hem ) de oorlog uitbrak in 1939.

Eerder gebruikte hij zij eerste voornaam " Ronald " ,later ging hij over Op zijn tweede naam Mike. Wel vreemd dat hij vraagtekens zet bij RAFVR .

Uit de foto blijkt dat hij zelf ook uit de oorlogsvrijwilliger reserve afkomstig is.

Bovendien zijn de daden van de bemanningen van het 77ste Squadron wel degelijk met onderscheidingen beloond.

Groeten Jaap.


---------------------


Mailwisseling 17 30 maart 2012 met Patrick Righart van Gelder

Hij bericht namens de Studiegroep Luchtoorlog 1940-1945


Beste Gert,

De directe link is: http://www.studiegroepluchtoorlog.nl/bulletin-304-return-paper-to/

De foto's moet ik nog even plaatsen...

Met vriendelijke groet,

Patrick Righart van Gelder
Bestuurslid Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945
Webmaster Website www.studiegroepluchtoorlog.nl


-----------------


From: gslings@solcon.nl
To: prvg1980@hotmail.com
Subject: RE: verzoek toestemming publicatie artikel uit Bulletin 304
Date: Mon, 13 Feb 2012 11:12:24 +0100

Beste Patrick,

Geen enkel bezwaar, graag zelfs. Ik ben benieuwd.
Hou je me op de hoogte?

Met vr groet,

Gert


------------------


Van: Patrick RvG [mailto:prvg1980@hotmail.com]
Verzonden: maandag 13 februari 2012 10:00
Aan: gslings@solcon.nl
Onderwerp: verzoek toestemming publicatie artikel uit Bulletin 304

Beste Gert, Geachte meneer Slings,

Zie onderstaande mijn verzoek ten aanzien van het "Return Paper To" verhaal uit Bulletin 304. Heb ik uw toestemming om e.e.a. over te nemen op de website van de SGLO? Wellicht komt er nog een reactie op die u verder helpt.

Met vriendelijke groet,

Patrick Righart van Gelder

Bestuurslid Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945
Webmaster Website www.studiegroepluchtoorlog.nl


------------------


From: verliesregister@ziggo.nl
To: prvg1980@hotmail.com
Subject: RE: verzoek toestemming publicatie artikel uit Bulletin 304
Date: Thu, 26 Jan 2012 21:21:17 +0100

Patrick,

Bij deze.

Met vriendelijke groet,

Bas Maathuis

Coordinator Verliesregister SGLO 1939-1945
www.studiegroepluchtoorlog.nl
http://www.luchtoorlogboventwente.nl/homepage.php


---------------------


Van: Patrick RvG [mailto:prvg1980@hotmail.com]
Verzonden: dinsdag 24 januari 2012 22:42
Aan: Bas Maathuis
Onderwerp: RE: verzoek toestemming publicatie artikel uit Bulletin 304

Hallo Bas,

Als jij contact gegevens hebt van Gert Slings wil ik het aan hem vragen, kan hem niet in het handboek vinden namelijk.

De plaatjes kan ik in zwart/wit uit de Bulletins halen, dat is geen probleem, ik krijg de Bulletins in Word van Huub namelijk voor de site. Mocht je ze echter in kleur hebben dan hou ik me aanbevolen.

Met vriendelijke groet,

Patrick Righart van Gelder
Bestuurslid Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945
Webmaster Website www.studiegroepluchtoorlog.nl


--------------------


From: verliesregister@ziggo.nl
To: prvg1980@hotmail.com
Subject: RE: verzoek toestemming publicatie artikel uit Bulletin 304
Date: Wed, 11 Jan 2012 20:39:56 +0100

Patrick,

Wat mij betreft geen enkel probleem. Ik heb waarschijnlijk ook nog wel ergens de "plaatjes"

Het is oorspronkelijk van Gert Slings, en ik ga er vanuit dat hij graag een oplossing wil.

Toch lijkt het me netjes ook Gert te vragen of dit op de site mag.

Ik hoor/lees het wel.

Met vriendelijke groet,

Bas Maathuis
Coordinator Verliesregister SGLO 1939-1945

www.studiegroepluchtoorlog.nl

http://www.luchtoorlogboventwente.nl/homepage.php


----------------------


Van: Patrick RvG [mailto:prvg1980@hotmail.com]
Verzonden: dinsdag 10 januari 2012 12:31
Aan: verliesregister@studiegroepluchtoorlog.nl
Onderwerp: verzoek toestemming publicatie artikel uit Bulletin 304

Beste Bas,

In Bulletin 304 staat een stukje van jouw dat begint met: "RETURN PAPER TO"

Door Bas Maathuis - Losser

Onlangs werd ik benaderd door Gert Slings uit Lelystad die een bijzondere ontdekking had gedaan: "In 1970 kocht ik een boot, een bakdekkruiser, waar een los kompas in een kistje bij hoorde. Uit onderzoek bleek dit een kompas te zijn zoals tijdens de oorlog in Lancasters gebruikt werd. Pas veel later haalde ik het kompas uit het kistje, toen vond ik een briefje. Het lijkt een agendablaadje met aan de voorkant de tekst: "RAF Return paper to 51 Healy Green, SHEFFIELD, Yorks, ENGLAND"

Heb ik jouw toestemming om dit op de site te zetten? Wellicht komt er nog een reactie op.

Met vriendelijke groet,

Patrick Righart van Gelder
Bestuurslid Studiegroep Luchtoorlog 1939-1945
Webmaster Website www.studiegroepluchtoorlog.nl


-----------------------


18de mailwisseling van 1 november 2018 met Theunis Schuurman uit Vollenhove, alias PATS

Teunis is al vele jaren bezig met het oplossen van vragen over gecrashte bommenwerpers.
Ik heb me tot Teunis gericht nadat ik niet meer bij mijn (bovenstaande) mails kon komen door problemen met de harde schijf. Nu is dat probleem inmiddels opgelost.


From: "gslings"
To:
Sent: Thursday, November 01, 2018 5:53 PM
Subject: paper uit lancaster

Beste Teun,

In Flevopost kwam ik een artikel tegen over een neergestorte Lancaster. Het opschrift intrigeerde me: KAART LOST MYSTERIE LANCASTER OP.

Ik bezit ook een mysterie van een gecrashte Lancaster. In 1970 kocht ik een bakdekkruiser van de heer Dinkla (overleden) uit Slikkerveer. Tot de inventaris behoorde een kompas in een houten kistje. Zie de bijlagen. Toen ik jaren later het kompas uit het kistje haalde, bleek er op de boden een briefje te liggen. Ik noem het een returnpaper.

Hierbij stuur ik je de voor- en achterzijde van een document dat afkomstig is uit een neergestorte Lancaster of Halifax, gezien het aantal bemanningsleden.

Aan de zijkant staat met fijn potlood geschreven: 7/5 1944 3.12 uur in Berkel.

Ik heb geïnformeerd naar crashes in de buurt van Berkel en Rodenrijs, maar dat leverde niets op. Er is nog een Berkel in Brabant.
Ik weet ook niet of 7/5: 7 mei is of 5 juni.

Ik hoop dat je mij verder kunt helpen.

Met vriendelijke groet,

Gert Slings


------------------------


Beste Gert,

Ik zal het bij ons in de groep gooien.

Je hoort van mij.

mvg Teunis / PATS

0527 - 242316


--------------------


Van: PATS
Verzonden: vrijdag 2 november 2018 09:09
Aan: gslings@solcon.nl
Onderwerp: Re: paper uit lancaster

Beste Gert,

Ik denk dat het 7 mei 1944 is ...... omdat het in het Nederlands is geschreven .... zie het woordje "uur".

Verder heb ik nog niets retour gekregen uit mijn groep.

gr. PATS


-------------------------


From: gslings
To: 'PATS'
Sent: Friday, November 02, 2018 12:18 PM
Subject: RE: paper uit lancaster

Ben het met je eens: 7 mei 1944 3.12 uur in Berkel.

Groet,



----------------------


From: gslings
To: 'PATS'
Sent: Friday, November 02, 2018 12:28 PM
Subject: RE: paper uit lancaster
Mooi, dat je er zo actief mee bezig bent met al die contacten die je hebt.
Ik ben heel benieuwd of het mysterie eindelijk wordt opgelost.

Gert


-----------------------


Van: PATS
Verzonden: vrijdag 2 november 2018 12:22
Aan: gslings
Onderwerp: Re: paper uit lancaster

Hallo Gert,

De vraag is uitgezet in onze "oorlogs"groep.

Verder mail naar Sheffield gestuurd voor de bewoner in 1944 van 51 Healey Green.
Het lijkt erop dat die buurt is herbouwd, terwijl Heeley Green wellicht de juiste naam is.

Mijn contact ( sinds 2009) in Scotland kijkt of het adres ook is te vinden in de Census 1911, 1921.

"Cross your fingers"

PATS


---------------------------


Van: PATS
Verzonden: zaterdag 3 november 2018 12:51
Aan: gslings
Onderwerp: Fw: Doorst.: Re: RETURN PAPER

Hallo Gert,

Hier een reactie van Nick.

Het huidige adres is "nieuwbouw" ..... dus de foto is van nu.

In 1944 stond daar iets anders, de boel is afgebroken en er staat nieuwbouw.

Waar Nick naar vraagt staat volgens mij op image kmp08

gr. PATS


-------------------


Sent: Saturday, November 03, 2018 10:50 AM
Subject: Doorst.: Re: RETURN PAPER

Teun kan jij deze door sturen aan Gert?

Hierbij de woning waar het om gaat Heeley , Healey bestaat niet!

Dick




51 Heeley Green, Sheffield, Yorkshire S2 3DY


------------------


Hallo Dick

Volgens "Dr Google" moet het zijn: 51 Heeley Green, Sheffield, Yorkshire S2 3DY. Dat Healey zou de meer gewoonlijke manier van schrijven zijn. Er moeten bevolkingsregisters zijn waar je kan opzoeken wie er toen woonde, maar dat is een klusje voor een Engelsman. Of het IBCC daarbij kan helpen...?

Dat kompas ziet er volgens mij uit als een Bomb aimer compass, maar dat is gewoon een "gevoel".

7/5 is volgens mij 7 mei want de crew waren RAF personeel. Is er misschien ook een Berkel in Duitsland dat de crash niet te vinden is op de NL database?? Het feit dat er 7 man in de crew waren, duidt inderdaad op een Lancaster of Halifax; niet een Wellington als ik het goed heb.

Wat betreft foto "kmp05" wat staat er op dat plaatje aan de zijkant? Kan Gert Slings er een close-up van maken? Misschien zal dat mijn gevoel bevestigen...!

Tot zover uit de verte, groeten Nick


--------------------------


Van: PATS
Verzonden: zaterdag 3 november 2018 12:57
Aan: gslings
Onderwerp: Fw: 51 HEALEY GREEN

Hallo Gert,

Bij deze.

Nog geen beet ;)

PATS

-------------------


Hier volgt de mailwisseling van Teunis, die leidde tot de bovenstaande conclusie: Nog geen beet ;)


Sent: Friday, November 02, 2018 3:20 PM
Subject: RE: 51 HEALEY GREEN

Hello Teunis

Have you looked into the Sheffield Archives?

Here's the link: https://www.sheffield.gov.uk/home/libraries-archives/access-archives-local-studies-library

That's all we can think of at our end. If you have any further enquiries do not hesitate to contact me.

Regards,

Samer Garratt

Apprentice Neighbourhood Support Officer
Neighbourhood Support South & South West Area
Address: Council Housing Service, PO Box 10589,NG6 6DN
Tel: 0114 2053333 Ext: 30270


------------------------


From: PATS [mailto:teun.pats@gmail.com]
Sent: 02 November 2018 10:14
To: HousingAreaSSWest
Subject: Re: 51 HEALEY GREEN

Hi,

Thanks for your reply. On Streetview I noticed also new housing, so I had already in my mind that it was demolished.

Do you have any other suggestions ?

Indeed Healey or Heeley looks to same area for me.

Kind Regards,

Teunis Schuurman

P.S. If possible forward it to the local news.


-------------------


Sent: Friday, November 02, 2018 11:10 AM
Subject: RE: 51 HEALEY GREEN

Hello Teunis

I have checked our records and have been unable to find any information relating to this address. We deal with council/social housing and have no matches for this address.

It is possible that it may have been demolished as there is a new housing estate in this area.

We know the area as being called Heeley Green, this may help your search?

Kind Regards

Neighbourhood Support Team
Area South and South West Sheffield

-----------------------


From: PATS [mailto:teun.pats@gmail.com]
Sent: 01 November 2018 18:08
To: HousingAreaSSWest
Subject: 51 HEALEY GREEN

L.S.,
Who was the resident in 1944 on this address : 51 HEALEY GREEN, SHEFFIELD, YORKS, ENGLAND ?

It looks a return paper of a RAF crew.

Kind regards, Teunis Schuurman

Volunteer WWII reseacher - area Vollenhove - The Netherlands
+31.527.242316


--------------------------


Van: PATS
Verzonden: maandag 5 november 2018 12:06
Aan: gslings
Onderwerp: Fw: paper uit lancaster - alexander -

Gert,

FYI

Nog geen beet.

PATS

P.S. Ik heb hardere noten gekraakt.


---------------------


Sent: Sunday, November 04, 2018 12:39 PM
Subject: Fw: paper uit lancaster

Hallo Teun,

Kreeg via Douwe een vraag doorgestuurd om info over het adres 51 Healey Green in Sheffield. Heb het volgende kunnen vinden:

-Het adres moet waarschijnlijk 51 Heeley Green zijn, want "Healey" komt in Sheffield niet voor

-Volkstelling 1939 vermeldt op 49-51 Heeley Green de familie McGowan

-Betreft Benjamin McGowan (geb. 1887), gehuwd met Lily Talbot (1887-1917) en later met Laura Fletcher (1897-1984). Uit beide huwelijken de volgende kinderen: (1) Arnold McGowan (1910-1990), (2) Phyllis May McGowan (1912-1926), (3) John McGowan (1922-1990) en waarschijnlijk (4) George R. McGowan (1927-)

Ik zie nog niet direct een relatie met RAF of een vliegtuigcrash; daar mag jij even verder op puzzelen…

Gr.,
Alexander


------------------------


Van: PATS
Verzonden: maandag 5 november 2018 16:05
Aan: gslings@solcon.nl
Onderwerp: Re: NO BACON AND EGGS TONIGHT

Hallo Gert,

(---)

gr. PATS

P.S. Mac Engeland op het kaartje van jouw puzzel ....... McGowan ???? .... Nog geen ander aanknopingspunt gezien.
McGowan ( grocer) was in 1944 ook nog op dat adres.

-----------------------


Mailtje van Dick Breedijk op 24 oktober 2020
Dick heeft al eerder gereageerd nav de inbreng van Pats


Hallo Gert Slings,

Ik weet niet hoever je al met de oplossing ben, maar ik heb het hele verhaal toch nog doorgelezen en ik heb nog wat aanvullingen en opmerkingen.

In het verleden heb ik ook al eens gereageerd, ik heb aangegeven dat het adres Healy Green verkeerd geschreven is ik reageerde via PATS:



51 Heeley Green, Sheffield, Yorkshire S2 3DY


Zoals je in bijgesloten stukje kan zien, woonde daar ene Mc Gowan, Arnold was een Postbode- Chauffeur, geboren 27 oktober 1910! ( nu stambomen na pluizen!)




Zoals je in bijgesloten stukje kan zien, woonde daar ene Mc Gowan,
Arnold was een Postbode- Chauffeur, geboren 27 oktober 1910! ( nu stambomen na pluizen!)






Mooi alles overzichtelijk bij elkaar(Dank Dick)



Dan over het handschrift;
ik ben er van overtuigd dat het adres door Paddy
(alle Ieren heten Paddy volgens de Engelsen) geschreven is,
vergelijk de R en LAND maar eens,
hij schrijft ook iets voorover.
De tekst "All the Very Best of Luck",
is volgens mij door Mac geschreven,
de enige van alle die iets achterover schrijft
en het lijkt ook hetzelfde potlood te zijn.






Voorbeeld van een crew bestaande uit 4 RAAF vliegers en 3 van de RAF. Dit toestel crashte in Zeeland op 2 november 1944




Dan hebben we het over een Lancaster of een Halfax, met een bemanning van 4 RAAF vliegers, daarbij moet het toestel niet compleet vernield zijn, ik denk zelfs dat de Flight Engeneer zelf het kompas in het bijbehorende kistje heeft gedaan.

Als een buitenstaander het kompas uit het toestel wilde halen, zal hij nooit op het idee gekomen zijn, om de kist op te zoeken waar die in hoorde!

Hier lijkt het dat het de Lancaster LM 618 die een perfecte noodlanding maakte Zie hier: https://www.oorlogsslachtofferszeeland.nl/index.php/nl/?option=com_bmzviewer&view=bmzviewer&id=200&lang=&RecordID=345





Dan de tekst:
7/5 44 3,12 uur in Berkel

is over duidelijk Nederlands,
maar de aantekening slaat volgens mij niet op een vliegtuigcrash!
Rond die periode werd er nagenoeg elke nacht naar Frankrijk gevlogen.


Hopelijk kan je via stambomen in Engeland iets terug vinden!

Vriendelijke groeten Dick


-----------------------


Hierbij eindigen (voorlopig) mijn pogingen om een antwoord te krijgen op mijn vele vragen omtrent de returnpaper.

Ik wil iedereen die voor mij aan de slag is geweest hartelijk danken voor haar en zijn inzet.

Ik hoop dat deze website voor jullie boeiend genoeg is om te lezen.

De (voorlopige) conclusies uit de jarenlange zoektocht vind je in het volgende hoofdstuk.

Hartelijke groeten,


Gert Slings